Waarom je schrik hebt om nieuwe dingen te doen (en 3 tips om er toch voor te gaan)

Je wil je leerlingen verrassen met een spiksplinternieuwe les. Fancy werkblaadjes, coole video-filmpjes, de juiste muziek erbij, mega-boeiende teksten ... In jouw verbeelding wordt het een les waar je leerlingen binnen 20 jaar nóg over spreken. Bij dat vooruitzicht alleen al word je dolblij. Maar... dan komt de uitwerking. Je blijft je teksten eindeloos nalezen op fouten. Je doorstreept zinnen om ze nadien alsnog weer toe te voegen. Misschien is een synoniem toch beter voor dit woord? En die foto, moet die niet een beetje meer naar links? Is er wel genoeg plaats om het antwoord in te vullen? Of is m'n lettertype onduidelijk? Nog voor je goed en wel van leer hebt getrokken met je voorbereiding, lig je al ineen gekruld uit te huilen op de sofa...

Herken je dit?? Ik heb er in elk geval soms last van. Om te beginnen al bij het schrijven van dit artikel. Ik werd er nerveus van en stelde het schrijven steeds uit. 

Je moet weten dat ik leerkracht wiskunde ben. Saartje, mijn partner in crime, is leerkracht Nederlands. Of ze goed kan les geven? Ik kan dat niet met 100% stellige zekerheid zeggen, maar ik ben daar vrij gerust in. 😉 Maar dat ze als de beste kan schrijven, dat kan ik volmondig beamen. Van haar schrijfsels mocht ik al meermaals genieten. En voila. Hier zit ik nu. Te bibberen. Want kan ík wel schrijven? En gaat het even goed zijn zijn als haar artikels?  

Hoe komt het toch dat we vaak zo’n schrik hebben om nieuwe dingen te doen? 


Onlangs volgde ik een online les en veel werd me duidelijk. Emma Gannon heeft het in deze les op skillshare over 4 manieren waarop we onszelf in de weg staan. 

  • Perfectionisme

  • Uitstellen

  • Zelfkritiek (the inner critic)

  • Angst om je werk te promoten, om er echt mee naar buiten te komen. 


Niet echt baanbrekend en eigenlijk weten we dit allemaal al. Maar toch loont het om hier even bij stil te staan. Weten hoe je jezelf saboteert, is een goede start. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we, ondanks onze onzekerheid, tóch met ons werk naar buiten komen?

Wees meer als Pippi Langkous!

“Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan”

Deze quote houd ik vaak in het achterhoofd wanneer ik iets moet doen dat buiten mijn comfortzone ligt. Eigenlijk komt het gewoon neer op: ik doe het en ik zie wel waar ik strand. Want zeg nu zelf: 'Wat is het ergste dat je kan overkomen?' Meestal is het antwoord daarop: 'Euhm...' (punt gemaakt!). Natuurlijk is het oké om angstig te zijn. Nieuwe dingen schrikken ons altijd wel een beetje af. Maar het is belangrijk om vooral te focussen op het gevoel dat je zal hebben wanneer je de angst overwint. Of zoals mijn sportcoach Tom het ooit zo mooi verwoordde: “Uit je comfortzone? Voelen dat je leeft, bedoel je!"


Maak een plan en houd je hieraan. 

Oké. Ik heb beslist dat ik ervoor ga, maar ik voel nog steeds een lichte resistentie (lees: het komt er niet van). Op zo’n moment neem ik gewoon mijn agenda erbij en plan ik in wat ik wanneer ga doen. De grotere taak splits ik in kleinere taakjes en ik maak er een todo-lijstje van. (Ik ben een grote fan van lijstjes! Yummie!) Ik zorg ook voor de juiste setting en sfeer. Keibelangrijk. Geweldig toch wat een proper bureau en een theetje kan doen voor je brein... En dan? Gaan!! En afvinken die handel. 

Wat zou je tegen je leerlingen zeggen? 

"Maar mevrouw, ik kan dat niet.” Een zin die we wel vaker horen in de klas en die we dan meestal counteren met: “Je bedoelt dat je het NOG niet kan.” of "Je moet niet bang zijn om fouten te maken. Daar leren we uit!" We werken met onze leerlingen aan een groei-mindset en geven hen allerlei tips. Maar... Gebruik jij je eigen tips? Ga je zélf uitdagingen aan? Geloof jij écht dat je fouten mag maken en dat je eruit zal leren? Of is het maar een zinnetje dat je opdreunt voor je leerlingen? 


En? Welk project schuif je al een hele tijd op de lange baan en ga je nu aanpakken?

Wil je hier meer over leren/lezen/horen? 

  • In deze les legt Emma Gannon uit op welke 4 manieren we aan zelfsabotage doen en via allerlei oefeningen kom je tot meer inzicht over hoe je werkt aan meer zelfvertrouwen.  

  • Wil je nog meer lessen volgen op Skillshare? Doe ons een plezier en doe dit via deze link. Wanneer jij een abonnement neemt, krijgen wij een maand gratis. 

  • In deze podcast van Werk en Leven vertellen Anouck Meier en Kelly Deriemaeker o.a. over hoe de commentaar op hun rapport hen triggerde om te streven naar perfectionisme. En vragen ze zich luidop af of perfectionisme wel zo positief is. 

  • Wil je een poster om boven je bed, op je agenda, in je klas,... te hangen? Download hier je eigen Pippi Langkous-poster.

189 keer bekeken
COPYRIGHT © 2020 | ALL RIGHTS RESERVED | SAARTJE BAERT & INGE GUILLAUME | www.studioTOPlesS.be