Zal ik dit artikeltje eens beginnen met een joekel van een gouden tip? Trek eropuit met je vergaderpartner(s), snoer de stapschoenen stevig aan, voorzie 1 vergadertopic die je op voorhand duidelijk communiceert aan je partner en duik ongeveer een halfuurtje de natuur in. Ik geef het jou op een blaadje (ebdem?): de productiviteit van jullie vergadering zal steil de hoogte in schieten. Tot in de wolken als je 't mij vraagt. En geef toe, dat is lang niet altijd het geval...
Een reeks versufte lichamen hangen rond een ovalen tafel in één of andere muffe ruimte. De versufte lichamen fake-volgen een steriele powerpointpresentatie. In gedachten vertoeven ze in één of ander idyllisch vakantieoord waar suffe lichamen niet bestaan! De straat is er geplaveid met enkel gezonde, fitte, getaande en gespierde lijven. En dat allemaal overgoten met een stralende zon. Natuurlijk!
De vergaderfocus is met andere woorden...ver te zoeken!
"Niets inefficiënter dan inefficiënt vergaderen!"
Op dat moment kan het goed zijn om de stekker er finaal uit te trekken. Niets inefficiënter dan inefficiënt vergaderen! (als dat geen tegelwijsheid wordt...). Aangespen die wandelschoenen en met z'n allen de natuur induiken! Jawel, de natuur in! Aristoteles deed het ons in de 4e E vóór Christus al voor. Hij ging met zijn leerlingen op pad om hen te onderwijzen. Charles Dickens legde elke dag tientallen kilometers af. Het inspireerde hem. Het verminderde zijn stressniveau. Het maakte van hem, op vele vlakken, een beter mens.
Ook meer eigentijdse grootheden zweren bij dat wandelend vergaderen: Steve Jobs, Marc Zuckerberg, Jeff Weiner .... Geef toe, het heeft hen geen windeieren gelegd.
Voordelen
De voordelen van wandelend vergaderen zijn legio. Ik zet er voor u 2 in de kijker. (Dat gezondheid ook een mega-pluspunt is hoef ik niet meer aan te halen, denk ik...)
Verbinding
Wandelen verbindt mensen. Een bureau verbreekt die verbinding. Denk zelf maar eens aan je gevoel wanneer je iemand toespreekt die aan de andere kant van een bureau staat. Alsof je elk moment op je vingers getikt kan worden. Alsof je een schoolkind bent dat naar de leraar moet. Niet fijn! Door te wandelen wordt je verdedigingsmechanisme verlaagd (ik vind dat niet uit, dat werd onderzocht door Marily Oppezzo, een postdoctorale student aan de Stanford School of Medicine). Je zal met andere woorden vrijelijker je ideeën durven te uiten. Daarnaast werd ook aangetoond dat mensen veel eensgezinder zijn tijdens het wandelend vergaderen. Dat heeft alles te maken met neuzen die (letterlijk) in dezelfde richting wijzen!
2. Creativiteit
Wandelen maakt je creatiever. Onderzoek aan de Stanford School of Medicine toonde aan dat je creativiteit met maar liefst 60% de hoogte in schiet. Oppezzo onderzocht het verschil tussen vergaderen al zittend en vergaderen al wandelend. De wandelaars kwamen tot significant meer ingenieuze en creatieve ideeën op de proppen. En ook na de wandeling blijft een mens nog een tijdje een pak creatiever. Vóór een belangrijke vergadering dus een ommetje gaan maken, zou de outcome van de vergadering aanzienlijk kunnen verhogen.
Wat ben ik daarmee in de klas?
Veel! Ga maar eens na op hoeveel momenten wij de leerlingen om creatieve input vragen. We zetten ze in groepjes samen of laten ze per 2 brainstormen over een bepaalde topic. Na de speeltijd zullen de ideeën misschien wel bruisen. Maar wanneer de leerlingen al enkele lesuren op de bank zitten, hangen, liggen ...dan zal er van creatieve input nog weinig sprake zijn.
Enkele ideeën:
1. Brainstormsessie
Stuur de leerlingen in groepjes de straat op (of de speelplaats) met 1 specifieke vraag. Ze moeten samen brainstormen en binnen de 7 minuten zo veel mogelijk ideeën verzamelen. Hun ideeën kunnen ze registreren op hun smartphone (inspreken bijvoorbeeld).
2. Selfie-walk Stuur de leerlingen per 2 naar buiten. Laat ze een foto zien van een plek op school of in de buurt. Ze wandelen tot aan de plek en nemen er een selfie (als bewijs dat ze er geweest zijn). Ondertussen geef je hen enkele vragen mee die ze nadien over elkaar aan de klas moeten kunnen vertellen. Op de te zoeken plek, vinden ze, wie weet, ook een leuk weetje over de les dat later nog van pas kan komen. Wil je het nog wat spannender maken, dan kan je er een wedstrijdje van maken. Welk groepje kan op het einde van deze tocht de meeste vragen beantwoorden...?
TIP: ook voor LO'ers heel leuk. Laat hen lopen tot een bepaald punt alwaar ze een selfie nemen. Zo weet je zeker dat ze tot het uiterste punt geraakt zijn (en geen, ik zeg zomaar wat, afslag genomen hebben).
3. Apps
Leuke apps om wandelingen mee te construeren (op school of daarbuiten) voor je leerlingen, zijn TROOVIE en ACTIONBOUND. Stippel een wandeling uit, voeg leuke opdrachten toe (of gebruik opdrachten uit het troovie-bestand bv) en stuur je leerlingen wandelen. Met hun smartphone in de hand komen zij door het ganse land! En het is nog leerrijk/leuk/allebei ook! Ziehier de link naar troovie en actionbound.
4. Speeddaten
Je trekt erop uit voor een wandeling met de leerlingen. Ze lopen per twee naast elkaar. Ze leren elkaar beter kennen of ze praten met hun wandelmaatje over een bepaalde topic. Op jouw signaal schuift één van beide rijen door. Ze krijgen allemaal een nieuwe partner om ideeën mee uit te wisselen of om beter te leren kennen. Uit te voeren tot wanneer jij het welletjes vindt.
Wil je meer?!
Marily Oppezo deed niet enkel onderzoek over wandelen, maar gaf er ook nog eens een schitterende TEDtalk over. Je kan deze hier beluisteren.
Leerkracht Jeroen van Haute wandelde tijdens de lockdown met leerlingen die het moeilijk hadden en plant dit te blijven doen. Meer hierover lees je in Klasse.
In dit artikel geeft Bos+ verschillende tips om je eigen buitenlessen in elkaar te steken.
De Troovie-app vind je hier.
De Actionbound-app vind je hier.
Comments