Je zit in een regelrechte flow. Je legt met handen en voeten uit hoe de menselijke bloedsomloop zich doorheen ons lichaam stuwt. Aorta's, slagaders, hartkleppen, longhaarvaten, holle aders... De biologische begrippen stuiven de klas door. Je smult ervan. Dit is puur genieten!
Maar... 1 enkele blik op jouw publiek verkoopt jouw enthousiasme van zonet een flinke dreun. Henry gaapt, Leo staart naar buiten, Anja werpt een blik op haar smartphone, Chayenne en Dieter lippen het woord 'saai' naar elkaar en je kan Steven nog net behoeden voor een reis naar dromenland. De bloedsomloop heeft slachtoffers gemaakt. Tijd om aan het reanimeren te slaan!
"Hoe goed de intenties van onze leerlingen ook mogen zijn, een aandachtsspanne is nu eenmaal beperkt in de tijd."
Toegegeven, we verwachten van onze leerlingen heel wat: stilzitten, luisteren, opletten, meewerken, niet praten tussendoor, goeie vragen stellen... Als ze dat niet kunnen waarmaken, dan slaan we aan het kijven. Of verwijten. Of we verliezen onze eigen motivatie en beginnen te twijfelen aan onszelf. Nooit een goed idee!
Maar hoe goed de intenties van onze leerlingen ook mogen zijn, een aandachtsspanne is nu eenmaal beperkt in de tijd. Voor elke leeftijdscategorie worden er andere 'concentratiebogen' genoteerd. Er zijn studies die uitwijzen dat een volwassen concentratieboog 45 minuten bestrijkt. Anderen hebben het over een concentratiespanne van slechts 30 minuten! Met andere woorden, willen we ons publiek vasthouden gedurende 50 volle minuten, dan zullen we ofwel uitermate gevarieerd voor de dag moeten komen, ofwel de les af en toe eens onderbreken voor een kleine energizer. Omdat optie 1 niet in elke les even makkelijk in praktijk te brengen is, kozen wij voor optie 2.
Hoe kan je ervoor zorgen dat de leerlingen bij de les blijven (deze uitdrukking heeft nog nooit ergens beter gepast dan hier!)? Hoe kan je, tijdens de les, de aandachtsspanne terug op peil krijgen? Team TOPlesS stak de energieke hoofden bij elkaar en bundelde een aantal energizers om een energiedip om te toveren tot een energieflow. Het hoeft niet langer te duren dan enkele minuutjes, maar de leerlingen krijgen een ware energie-injectie. En jij ongetwijfeld met hen mee...
Hoe haal jij je leerlingen uit hun energiedipje?
LEUK NIEUWS: Wij maakten 20 kaartjes met energizers, klaar om af te drukken (eventueel te plastificeren) en te gebruiken in de klas. Ga even naar deze pagina, geef daar je e-mailadres in en ze komen helemaal jouw richting uit!
Comments