• Saartje Baert

Jezelf als leraar evalueren op het einde van het schooljaar

'Oh, dames van TOPlesS, please! Dit klinkt als een weinig sexy titel!'

En toch, toch staan we als een blok achter deze kop én de invulling van dit artikel!

Als we volgend schooljaar als de nóg betere versie van onszelf willen verschijnen voor onze nieuwe lading leerlingen, dan is het belangrijk om nu even de hand in eigen boezem te steken en onszelf... jawel... te evalueren. Doe je mee?!

In het onderwijs doen we niets anders dan doorlichten, beoordelen, nabespreken, toetsen, taxeren, terugblikken, jureren... De synoniemenlijst is ondertussen bijna op, but you get the point. We evalueren erop los, dag in, dag uit.


In de eerste plaats zijn het onze leerlingen die we met de regelmaat van de klok tegen het licht houden. Alles wat zij doen, moet geëvalueerd worden. Het zijn immers die resultaten die ons helpen onze leerlingen de juiste richting uit te sturen in hun verdere leven.

Maar daarnaast evalueren we ook onze projecten, onze uitstappen, onze stagiaires, onze vergaderingen, de koffie op onze vergaderingen, onze collega's, de brooddoos van onze collega's, de placemats van het schoolrestaurant, de kleur van de letters op de poster van datzelfde schoolrestaurant... Enfin, zolang we maar kunnen evalueren.


'Maarrrr, dames en heren leerkrachten, evalueren we ook onszélf zo wel eens van tijd tot tijd?'

Sommigen doen dat heel consequent, maar voor de meerderheid onder ons zit dat nog niet helemaal in ons systeem ingebed. Het levert nochtans allesbehalve verloren tijd op. Zelfevaluatie leidt immers tot zelfkennis. (Yesss voor zelfkennis!) Door jezelf en je eigen functioneren grondig aan een analyse te onderwerpen, ga je een plan, een visie kunnen vastleggen voor de toekomst. Wat doe ik schitterend? Waar kan het misschien een ietsiepietsie beetje beter?

Het kan confronterend zijn om jezelf tegen het licht te houden, maar het zal de leerkracht (én de mens!) in jou alleen maar ten goede komen!

En... niet onbelangrijk, zelfevaluatie zou er ook voor zorgen dat je beter wordt in het evalueren van je leerlingen!

Wel, wel, wel, als dat niet klinkt als een WIN-WIN!

Hoe je dat nu precies aanpakt dat evalueren van jezelf? Awel, zo ...


1. Laat je evalueren door je leerlingen.


Jouw leerlingen zien je dagelijks aan het werk. Ze evalueren niet enkel jouw nieuwste sneakers en versgekapte haren, maar ze zien evenzeer wat nu precies jouw sterktes en zwaktes zijn als leerkracht. Zij kunnen dus met voorsprong de aangewezen personen zijn om jou te evalueren. Goede tools hiervoor vind je bij de Vlaamse Scholierenkoepel. Zo kan je je leerlingen online aan de slag laten gaan met deze tool. Zij werkten ook een hele werkmap uit met manieren om jezelf te laten evalueren

door de leerlingen. Die vind je hier.



2. Evalueer jezelf.


En dan nu de hand in eigen boezem! Wat vinden we van ons eigen functioneren? Het is niet makkelijk om een gericht antwoord te geven op deze vraag. Daarom nemen we jullie bij de hand en gaan we stap voor stap, adhv enkele gerichte vragen, na welke aspecten, acties of vaardigheden van onszelf we graag willen behouden en wat we, zonder pardon, overboord willen kegelen.


Overloop nu met je vijf vingers enkele richtvragen om je eigen functioneren onder de loep te nemen.

Wij kwamen deze methode tegen in het boek 'Je impact als leerkracht vergroten' van Annick Jehaes en Liesbet Moortgat. (Ja, wij zijn fan.) We schreven er ook al dit artikel over.

3. Stel jouw eigen (of dat van je collega!) leerkrachtenrapport op.


Het is al ja-aren geleden dat jij nog eens zélf een rapport mocht ontvangen. Word het niet hoogtijd om dat gevoel nog eens even op te roepen? Stel jouw eigen leerkrachtenrapport op. Geef jezelf een score op enkele topics. Of... waarom zou je jezelf eens niet laten inschalen door een collega? Ook Klasse schreef onlangs een heel interessant artikel over 'sterke teams evalueren elkaar met rijke en eerlijke feedback.' Zet die schroom aan de kant, laat je evalueren en word de beste versie van jezelf!



3-2-1: Actie!!

Je hebt gereflecteerd over jouw 'leerkracht-zijn', maar wat doe je er nu mee? Stel een actieplan op. Hoe ga jij je talenten nog meer benutten? Wat ga je doen om je zwaktes om te buigen naar sterktes?

Neem je actieplan zeker mee naar de start van het volgende schooljaar. Met dit actieplan in de hand kan het nieuwe schooljaar alleen maar 'een overtreffende trap' worden van het huidige jaar. Toch?!


Evalueren, evalueren, wie z'n best doet zal het leren!

Fijn einde-schooljaar!!!!!!


1,308 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven