7 manieren om je klasmanagement te saboteren
- Saartje Baert
- 28 aug
- 3 minuten om te lezen
Feit: je kan je klasmanagement zelf saboteren. AUW en YES! Auw, want dat is geen leuke gedachte. Yes, want je kan er iets aan doen! Jezelf saboteren in de klas, doe je door steeds tegen dezelfde muren te botsen. En dus lijkt het ons zinvol om enkele van die muren (blinde vlekken) even helder te krijgen. Wat doe je dus beter niet wanneer je wil dat je koters vanaf 1 september in de pas hollen?

PAK PROBLEMEN MET EEN LEERLING AAN IN HET BIJZIJN VAN DE VOLLEDIGE KLAS
Wanneer je botst met een leerling om gelijk welke reden, is het een goed plan om het probleem na de les met die specifieke leerling te bespreken. Wanneer je dat openbaar aanpakt, kan het zijn dat de leerling in verlegenheid gebracht wordt en zich schaamt, maar evenzeer dat de leerling er een machtsstrijd van maakt in volle klasgroep en dat wordt van welles nietes. Nope, dat wil je niet. Vraag je leerling dus om na de les even na te blijven omdat je nog iets wil bespreken.
GEEF ALLEEN MONDELINGE INSTRUCTIES.
Model, model, model!
Hebben we al gezegd dat modelen heel belangrijk is? Veel gedoe in de klas begint met leerlingen die niet begrijpen wat van hen wordt verwacht. Verwoord krachtig wat je wil, schrijf je instructies duidelijk neer en toon wat je van de leerlingen verwacht. Gouden combo!
PRAAT TERWIJL LEERLINGEN LEZEN...EN OMGEKEERD.
De hersenen van onze koters - en die van ons trouwens ook - kunnen niet luisteren en lezen tegelijk. Als je de leerlingen een opdracht geeft, laat hen dan rustig werken aan die opdracht. Wil je Ʃcht iets broodnodigs aanvullen en kan dat niet wachten? Vraag dan expliciet naar de focus van je klasgroep en leg kort uit wat je aan de oefening nog wil toevoegen.
BLIJF ALTIJD VOORAAN IN DE KLAS STAAN
Als je altijd vooraan in je klas staat, kun je sommige problemen niet (tijdig) opmerken en al zeker niet voorkomen. Een leerling noteert niets want hij begrijpt de oefening niet. Twee leerlingen schrijven stiekem briefjes naar elkaar (aja, want de smartphone is ribbedebie). Een andere leerling is misschien bang om iets klassikaal te vragen. Wanneer jij passeert, is de stap om een hand op te steken, een pak kleiner. Wees je leerlingen dus zeer nabij, dat verhoogt hun focus!
SPREEK DE KLAS TOE VOORDAT IEDEREEN STIL IS.
Eis dat de klas stil is wanneer jij praat (theorie uitlegt, een instructie geeft). Wanneer je praat vooraleer iedereen luistert, zullen velen jou niet horen en moet je alles duuznd keer herhalen. Spreek eventueel ook een teken af dat aangeeft dat je gaat praten zodat de klas tijdig stilvalt. En... luister zelf óók wanneer de leerlingen jou iets vertellen. Ze zullen meer begrip hebben voor jou ook.
FOCUS JE ALLEEN OP PROBLEMEN
We hebben het zelf ook niet graag wanneer - pakweg - onze directeur alleen maar focust op wat we niet goed doen of beter kunnen doen. Bah! Onze leerlingen hebben dat ook niet graag. Natuurlijk mag je zeggen wat niet goed loopt, maar zet positief gedrag zeker meer dan geregeld in de volle spotlight.
NEEM DINGEN PERSOONLIJK OP.
Leerlingen reageren op jou als leerkracht, niet op jou als persoon. Wanneer je het gedrag van je leerlingen persoonlijk neemt, dan maakt dat de mogelijke beledigingen allemaal maar erger. Op school ben jij een leraar en neem je soms beslissingen die niet populair zijn bij je leerlingen. Dat is nu eenmaal jouw job. Je hoeft echt niet hun beste vriend te zijn... (wees maar vooral je eigen beste vriend!)
En, wat is jouw grootste tip om je klasmanagement stevig in de hand te houden?







Opmerkingen