mei: "We zitten allemaal in dezelfde boot!"
juni: "Oh crap, 't is de Titanic!"
Herkenbaar? Nja, dat vreesden we al!
Het einde van het schooljaar, het zijn woelige wateren, dat is het minste wat je kan zeggen. Maar hoe overleef je die laatste weken in godsnaam zonder te doen van blub blub blub...? Waaraan kan je maar beter denken? Hoe houd je jezelf overeind?
Bedaar! Wij helpen jou op weg met deze 5 tips.
Keep on planning!
De extra taken op school schieten in juni als paddenstoelen uit de grond: Gaan we samen het proefwerk voorbereiden? Wanneer komen we bij elkaar voor het Schoolfeest? Vakvergadering morgen? Wil je een activiteit op het personeelsfeest organiseren? Steken we iets in elkaar voor collega Mark die op pensioen gaat?
BLUB BLUB BLUB...
Onze agenda puilt uit. Affirmatief. Maar dat wil NIET zeggen dat die rakker (onze agenda, niet Mark) ons hele leven in juni moet overnemen. Daarom is het van levensgroot belang (neen, dat is niet overdreven) om te plannen. Deed je dat onder het schooljaar nog niet? Begin ermee! Deed je dat wel al? Plan nóg meer!
Anders verzuip je. Dat houdt geen mens uit.
Noteer bij de start van de week in jouw agenda welke taak je op welk moment zal uitvoeren. Op zondagavond onderwerp je jouw mails, de weekkalender, de schoolkalender... aan een grondig onderzoek om daaruit te destilleren welke afspraken en taken op jou van toepassing zijn. Geef daarna alles een plekje in jouw agenda. De week begint op die manier een pak gestructureerder dan wanneer alles op je af boldert.
Plannen = rust gegarandeerd!
En vergeet niet: plan OOK en VOORAL tijd in voor jezelf! De zon schijnt, de natuur is op z'n mooist: duik erin, doe iets waar jouw hartje sneller van gaat kloppen, ont-koppel!
Pick your battles!
Soms voelt het alsof al-les gepland staat in de maanden mei en juni. Maar echt: alles! Een overload aan buitenschoolse activiteiten overspoelt ons: BBQ's, vormsels, huwelijken, festivalletjes, wandelingen...
Daarom: pick your battles. Moet jij altijd overal bij zijn? Neen!
Maar ook op school is het niet nodig dat we aansluiten bij elke mogelijke werkgroep die een hulpkreet slaakt. Moet ik echt van de partij zijn op die vergadering? Is die werkgroep echt iets voor mij? Neen? Beknibbel dan op die extra's. Hate to say it: je bent onmisbaar.
Al - laat ons duidelijk zijn - kan een extra activiteit - zoals het organiseren van een feestje voor Mark die op pensioen gaat - ook heel veel energie geven. Wik en weeg gewoon goed af en - nogmaals - Pick. Your. Battles!
Dagboek van de leraar
Confession: wij spelen - iets te vaak dan ons lief is - klasfoto’s kwijt. Best moeilijk om je, jaren later, die snoeten nog voor de geest te halen. Laat staan dat je de verhalen achter die snoeten nog kent…
Oplossing: Houd vanaf nu alles bij in een ‘Dagboek voor de leraar’.
En weet je wat? Wij maakten er eentje voor jou!
Per schooljaar:
* kleef je een klasfoto in,
* noteer je wat jou bijbleef,
* waarvan je genoot,
* hoe jouw klasgroep(en) was,
* wat je meeneemt,
* wat je moeilijk vond,
* wat je bijleerde…
Gedaan met zwarte gaten in 't koppeke. Vanaf nu pin je alle onthoudmomenten muurvast in je dagboek.
Jezelf evalueren op het einde van het schooljaar
Om volgend jaar een nòg betere leraar te worden dan je nu al bent (als dat al mogelijk is), is het goed jezelf eens aan een vragenvuur te onderwerpen.
Mogelijke reflectievragen over het voorbije schooljaar:
* Wat heb je dit jaar bereikt waar je trots op bent?
* Wat heb je voor het eerst in je klas geprobeerd? Hoe ging dat?
* Wat vond je bijzonder frustrerend?
* Welke leerling in jouw klas heeft zich volgens jou het meest verbeterd? Waarom denk je dat deze leerling het zo goed deed?
* Wat zou je veranderen aan dit jaar als je kon?
* Op welke manier ben je professioneel gegroeid?
* Wie van jouw collega's heeft jou het meest geholpen?
* Wat heeft jou dit jaar de meeste stress bezorgd?
* Wanneer was er dit jaar een moment waarop jij je blij en/of geïnspireerd voelde over het werk dat je doet?
* Wat hoop je dat je leerlingen zich het meest herinneren van jou als leerkracht?
* Op welke manieren was je behulpzaam voor jouw collega's?
* Wat was het meest waardevolle dat je hebt geleerd?
* Wat was de grootste fout die je hebt gemaakt? Hoe kun je voorkomen dat je in de toekomst dezelfde fout maakt?
* Wat heb je gedaan dat beter ging dan je had gedacht?
* Welk deel van de schooldag is je favoriet? Waarom?
* Wat waren je grootste organisatorische uitdagingen dit jaar?
* Wie was je meest uitdagende leerling? Waarom?
* Op welke manieren heb je het leven van jouw leerlingen veranderd?
* Met wat je nu weet, zou je er nog steeds voor kiezen om leraar te worden als je terug in de tijd kon gaan en de keuze opnieuw kon maken? Als het antwoord "nee" is, is er dan een manier om nu een ander pad te kiezen?
Dit artikeltje - dat we enige tijd terug schreven - , gaat je ze-ker verder helpen wanneer je jezelf als leraar graag wil evalueren of laten evalueren door je leerlingen.
Maak tijd om afscheid te nemen
Voordat je er erg in hebt, is de laatste les gegeven en lopen (strompelen, kruipen) de leerlingen jouw lokaal uit. Sommige klassen zie je liever gaan dan komen, toegegeven, maar een kort moment van afscheid zorgt ervoor dat je het schooljaar hoe dan ook in schoonheid kan neerleggen. Ongeacht hoe het schooljaar is verlopen tussen jou en de klas.
Dat moment van afscheid kan je zó ontzettend veel leren over wat geweest is en dus logischerwijs ook over wat nog komen gaat.
Ons kersverse e-book 'FINAL COUNTDOWN' voorziet je van meer dan 40 manieren om je klasgroep uit te wuiven. Aan jou de keuze op welke theatrale, eerder beheerste of muisstille manier je dat wil doen.
Maak er een mooi einde van, lieve collega!
Wij supporteren aan de zijlijn!
Voor jou!
Altijd!
Komentarze