• Saartje Baert

Afkicken van mijn smartphone?! You wish!

'Hyperconnectiviteit', oftewel een mondiale aandoening die ons allemaal zwaar bij het nekvel heeft, besmet nog méér mensen dan corona in zijn ergste vorm ooit deed. Ontkennen heeft al lang geen zin meer. We zijn met z'n allen zwaar verslaafd aan onze smartphone. Het is gewoon wachten op het moment waarop ergens ter wereld voor het eerste in grote letters in de krant zal verschijnen: 'mens vergroeid met mobieltje'. In het boek 'Afkicken van de smartphone' (Thibaud Dumas) worden ons verschillende tips aangereikt om eindelijk, voor eens en voor altijd, komaf te maken met die verdomde non-stop digitale honger. 'Deconnectie voor een betere reconnectie'. Ik ben alvast helemaal mee met dat mantra!


Wist je dat... veelvuldig gebruik van sociale media (vanaf een uur per dag) 2.7 keer meer risico geeft op depressie?

De nadelen van overmatig smartphonegebruik kennen we allemaal. En toch, toch slagen we er maar niet in om dat onding het zwijgen op te leggen. Al was het maar voor heel even. Stiekem dromen we allemaal van een beetje meer mentale rust, wat minder binnensijpelende berichtjes, wat minder e-mails waar we nog snel even op moeten reageren ... Hoe kunnen we er in godsnaam voor zorgen dat de verslaving ons niet de dieperik in sleurt?


Fase 1: Een tijdje zonder connectie


Offline gaan. Hoe sneller hoe beter. Het best van al doe je dat in een andere omgeving dan je thuisomgeving. De digitale honger is het sterkst op de plaatsen waar je het vaakst neigt naar je smartphone. Trek er dus bijvoorbeeld op uit voor een weekje zonnen in Ibiza, een weekendje in het groen, of een wandeling van een halfuurtje rond je huis. Maak het jezelf in het begin niet al té moeilijk. De lat te hoog leggen, zal alleen maar zorgen voor falen. En falen is balen (= tegelwijsheid!)


Wist je dat... uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld 2617 keer per dag met een vinger op onze smartphone drukken, en sommige mensen zelfs vaker dan 5000 keer?

Fase 2: In je privéleven


Het is niet omdat jij offline gaat en de weg kiest van de digitale detox, dat jouw omgeving dat ook doet. De kans dat je bij thuiskomst van je wandeling (want we moeten eerlijk zijn, de reis naar Ibiza zonder smartphone is (nog) geen optie!) overladen wordt met een berg berichten is groot. Probeer dus niet op elk moment zomaar bereikbaar te zijn. Het is niet omdat mensen jou nodig hebben, dat jij er altijd voor hen moet zijn.

Smartphone mee de slaapkamer in, raadt Dumas heel erg af. Slaap is heilig. Koop een wekker. En zeg neen tegen de verleiding naar je gsm in je slaaphemel. Leg hem uit je kamer zodat je niet 'heel snel nog heel eventjes maar' je berichtjes zal checken. Ga resoluut voor andere slaapkamer-verleidingen (meditatie, ademhalingstechnieken, yoga, een boek lezen... Aja, wat anders?!).


Fase 3: In je beroepsleven


"Ieder van ons is zowel ontvanger als producent van informatie, en dus tegelijk slachtoffer van als verantwoordelijk voor infobesitas."

Daar slaat Dumas alvast de nagel op de kop. We vinden het vervelend wanneer we voortdurend bereikbaar moeten zijn, maar we verwachten het vaak ook van onze collega's. Langer dan 1 dag niet reageren op een 'dringende' mail wekt al eens torenhoge frustraties op. Hij stelt dan ook voor om 'de regel van drie' toe te passen: Check je e-mails slechts 3 keer per dag en zet niet meer dan 3 mensen in cc. Doordat je maar 3 keer per dag over je e-mailstroom gebogen zit, kan je op andere momenten geconcentreerder aan taken werken. In multitasken gelooft Dumas al lang niet meer. Focus op wat je doet. Die smartphone kan gerust wel even wachten.


Wist je dat... multitasken voor competitie kan zorgen tussen de neuronenstelsels, meer energieverlies en vermoeidheid verzoorzaakt? Dat kan een bron van stress vormen en later tot meer problemen leiden.

Ik maakte alvast een gigantische detox-progressie: ik schreef dit artikel zonder smartphone in de buurt. Geloof het of niet: de focus was beduidend beter! 'Deconnectie voor een betere reconnectie?' Absoluut, mij hoef je niet meer te overtuigen! (maar nu ga ik wel snel eens mijn inkomende berichtjes checken... )


"Kan jij een taak afwerken zonder 1 enkele blik op je smartphone?"
  • 'Afkicken van de smartphone' - praktische tips en adviezen om los te komen van je scherm (Thibaud Dumas, doctor in de neurologie. Hij bestudeert het verband tussen de hersenen en nieuwe technologieën.) - Uitgeverij Deltas

(Dit boek kochten we helemaal zelf, met de intentie iets aan onze verslaving te doen... dat is toch al een begin hé?!)

44 keer bekeken
COPYRIGHT © 2020 | ALL RIGHTS RESERVED | SAARTJE BAERT & INGE GUILLAUME | www.studioTOPlesS.be