top of page

"Ja! Ik lees (voor)!"

Een pijnlijke bekentenis? Of een statement waarop je verdomd fier bent?

(Dat 2e, please?!)


Vorig jaar hielden we tijdens de Voorleesweek een uitgebreid betoog over de voordelen van voorlezen. En dat zijn er een pakje. Als je dus nog enige overtuigingskracht kan gebruiken om tot voorlezen te komen, dan verwijzen wij u graag daar naartoe.


Dit jaar willen we de focus leggen op hoe je voorlezen op een leuke manier kan inzetten in het schoolse leven. En neen, het is niet omdat je geen neerlandicus bent dat voorlezen niet in jouw kraam past. Héél verre van zelfs. Heb je er ooit al aan gedacht dat je ook in wiskunde of chemie of tijdens de lessen LO leuke voorleesfragmentjes ten berde kan brengen? Want dat taal ingebed zit (of zou moeten zitten) in ons volledige schoolsysteem? En dat leerlingen het de max gaan vinden als hun leerkracht technologische opvoeding ineens een fragment begint te scanderen?


Hoe dan, jongskes, hoe dan?

  • Simpel de PINpel!

Voorzie het lerarenkorp (wie wil) van een leuke pin met daarop de quote: Ja, ik lees (voor)! Niks vakgebonden dus. De leerlingen zullen het fantastissimo vinden dat ze de leraar godsdienst met zo'n pin zien rondlopen. De kans is dan natuurlijk groot dat ze ook vragen naar een voorleesfragmentje! Lees dan verder...


  • Neejandertaal!

Hoe leuk is deze website?! Je kiest er als leraar (of als leerling) een leuk verhaal uit. De leraar kan de inleiding voorlezen. Je maakt de leerlingen aldus tenenkrullend nieuwsgierig. Nadien plaats je de leerlingen in groepjes. Zij lezen het verhaal verder. En wat is er nu zo leuk aan?! Per fragmentje mogen zij zelf kiezen hoe het verhaal verdergaat want zij worden voortdurend voor keuzes gesteld over het verdere verloop. En af en toe mogen ze ook eens een raadseltje oplossen.

Wie weet kan je dit ook klassikaal aanpakken en maken jullie als klas beslissingen over de wendingen in het verhaal? Je kan dan zelf stukjes voorlezen of de leerlingen eens laten voorlezen?


Als het verhaal van jouw keuze er niet tussen zit, dan kan je ook gewoon zélf een verhaal toevoegen aan de website. Dat vraagt wel wat werk, maar jij kiest volledig zélf welk verhaal (en welk niveau) de leerlingen dan te lezen krijgen.


  • Inleiding van een les

Start je les met een voorleesfragment, met een kort verhaaltje dat te maken heeft met de inhoud van je les. Ook een ogenschijnlijk zeer omslachtig bruggetje naar de feitelijke les zal de leerlingen aanspreken. Want de leraar wiskunde die de les begint met een voorleesfragment? Neen, nog nooit meegemaakt (en dus supercool!)! Om een gepast boek te zoeken, verwijzen wij jullie zó graag door naar deze website. In 1 woord gezegd: ge-wel-dig!!! Geef de leeftijd in, het thema, de dikte... en kijk of het boek bij jou in de bibliotheek staat. Ik garandeer het je: een zee boor-de-vol lekkere literaire vissen!



En als je dan toch aan het surfen bent, surf dan zéker ook eens op de golven van deze website. Voorleesweek.be bedient je van voorleesboekentips van 0 tot 15 jaar. Hoera, zeggen we dan!!

  • Non-fictie

Voorlezen hoeft zeker niet altijd uit de fictieve hoek te komen. Misschien past een non-fictiefragment gewoon beter bij de les en dan is dat ook prima!! Of een boek met leuke weetjes? Kinderen smullen van wistjedatjes! En dat maakt de leerstof toch net een tikkel attractiever! Wij zijn even her en der gaan snuisteren en vonden enkele heel interessante boeken om in te zetten als non-fictiemateriaal. Maar pretenderen we volledigheid? Maar neen gij, allesbehalve!! De boekenhemel is oneindig groot. Dus ga vooral op zoek naar een boek dat bij JOU past en voldoet aan JOUW noden!!



  • Tekenen, knutselen, bewegen, verkleden bij je voorleesfragment

Artistieke opvoeding, lichamelijke opvoeding, muzikale opvoeding... Een fijn voorleesfragmentje kan in elk vak zijn plaatsje vinden. Mits wat creativiteit ligt de weg helemaal open.


- Wat zouden de leerlingen tekenen bij wat jij zonet hebt voorgelezen?

- Welk liedje past perfect bij het voorleesfragment? En kozen de medeleerlingen voor iets anders?

- Maak een historische (levende) foto bij het voorleesfragment!

- Laat de leerlingen lopen naar de koptelefoon. Daar horen ze telkens een fragmentje van het voorleesverhaal. - Kunnen ze dat nadien navertellen?


In voor nog wat meer leuke en creatieve voorleesideetjes? Meester in Kunst en de Letterfretter geven ze jou. Gratis en voor niks niemandal!


  • Ikke? Voorlezen? Ik dacht het niet!

Natuurlijk is niet ieder van ons even dol op voorlezen. Misschien zou je het wel graag doen, maar ben je niet bepaald een voorleeswonder (al mag jou dat ook niet tegenhouden!). Zet dan bijvoorbeeld een luisterfragmentje op. En jij? Jij luistert gewoon heerlijk mee?

En waar vind je dat, madammeke TOPlesS? Hier bijvoorbeeld! De verhalen van Het Geluidshuis zijn geweldig. Niet alleen voor de kleintjes onder ons. Het 2e laagje dat er subtiel over gesmeerd wordt, is ook voor de grotere versies heerlijk om te beluisteren!


En... je weet het of je weet het niet: ook op de VRT doen ze van Voorleesmaand! Daar vind je een heus bergje aan leuke voorleesfragmentjes van Bekend VoorleesVolk. Misschien ook leuk om in te zetten in de les?




Waar een wil is, is so-wie-so een voorleesweg!






909 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page