"Ja! Ik lees (voor)!"

Een pijnlijke bekentenis? Of een statement waarop je verdomd fier bent?

(Dat 2e, please?!)


Vorig jaar hielden we tijdens de Voorleesweek een uitgebreid betoog over de voordelen van voorlezen. En dat zijn er een pakje. Als je dus nog enige overtuigingskracht kan gebruiken om tot voorlezen te komen, dan verwijzen wij u graag daar naartoe.


Dit jaar willen we de focus leggen op hoe je voorlezen op een leuke manier kan inzetten in het schoolse leven. En neen, het is niet omdat je geen neerlandicus bent dat voorlezen niet in jouw kraam past. Héél verre van zelfs. Heb je er ooit al aan gedacht dat je ook in wiskunde of chemie of tijdens de lessen LO leuke voorleesfragmentjes ten berde kan brengen? Want dat taal ingebed zit (of zou moeten zitten) in ons volledige schoolsysteem? En dat leerlingen het de max gaan vinden als hun leerkracht technologische opvoeding ineens een fragment begint te scanderen?


Hoe dan, jongskes, hoe dan?

  • Simpel de PINpel!

Voorzie het lerarenkorp (wie wil) van een leuke pin met daarop de quote: Ja, ik lees (voor)! Niks vakgebonden dus. De leerlingen zullen het fantastissimo vinden dat ze de leraar godsdienst met zo'n pin zien rondlopen. De kans is dan natuurlijk groot dat ze ook vragen naar een voorleesfragmentje! Lees dan verder...