Proefwerken in aantocht of niet: herhalen is key. Altijd. En graag zo veel als mogelijk. Door veel en goed te herhalen zetten we de leerstof muurvast in ons langetermijngeheugen. En dat is natuurlijk wat we willen: de leerstof in beton!
"Na 20 minuten weet je nog maar 60% van wat je zonet geleerd hebt!" (Ebbinghaus)
Say What?!
Ebbinghaus - een Duitse psycholoog - zegt dat je meer en meer vergeet naarmate er meer tijd overheen gaat. Hij noemt dat de vergeetcurve. Wanneer je iets de 1e keer leert, zit die info absoluut nog niet in ons langetermijngeheugen vast. Als in: bij-lang-e niet! De enige echte sleutel tot de toegangspoort van het langetermijngeheugen is HERHALEN, HERHALEN, HERHALEN!
Herhalen dus!
We gaan niet eindeloos vervallen in theoretische blabla-boemboem, maar het spacing effect willen we wel nog even benadrukken. Leerlingen zullen beter vastzetten als je tussen de verschillende leermomenten genoeg tijd inbouwt. Het is pas op het moment dat je begint te vergeten dat je kan proberen je zaken te herinneren. En hoe vaker je je iets probeert te herinneren, hoe groter de kans dat je het opslaat in je langetermijngeheugen. Leren is dus eigenlijk ook een beetje...vergeten!
In deze blog geven we jou 7 manieren om op een leuke, aantrekkelijke edoch degelijke manier leerstof te herhalen!
Herhaal creatief met Genially!
Wat een supercoole website. De mogelijkheden lijken ons op dit moment nog eindeloos. Echt iets om ons de komende tijd eens grondig over te buigen. Maar enkele zaken zijn nu al duidelijk. Zoals dat je een heel leuk Rad van Fortuin kan maken voor je leerlingen. Kijk maar eens naar ons Rad!
Hoeveel geld rijf jij binnen met onze quiz?!
Verbeter deze toets
Je geeft de leerlingen een ingevulde toets. Laat hen er de fouten uithalen én uitleggen waarom de fout een fout is. TIP: Houd onder het jaar enkele toetsen bij (scan ze in) en gebruik deze toetsen vóór de proefwerken om hen adhv deze werkvorm de leerstof te laten herhalen.
Tik het antwoord aan
Noteer aan bord 20 antwoorden. Stel nadien enkele vragen waarvan het antwoord op bord staat. Je verdeelt de leerlingen in groepjes en laat telkens 1 iemand per groep lopen naar het juiste antwoord aan bord. Dat antwoord wordt uitgewist. Als ze fout zijn, lopen ze de volgende keer op 1 been (of ze doen een ronde niet mee). Eventueel kunnen ze ook met een propje gooien naar het juiste antwoord (als je iets te klein behuisd bent om leerlingen te laten rond hossen).
Verbeteren for the win!
Verdeel de klas in groepjes van ongeveer 4 leerlingen. Elke leerling uit dat groepje maakt een andere oefening. (oefening 1 - leerling 1 / oefening 2 - leerling 2 / oefening3 - leerling 3 / oefening 4 - leerling 4). Ze krijgen 5 min. de tijd (of al naargelang de moeilijkheidsgraad van de oefening) om de oefening op te lossen. Op jouw teken geven de leerlingen hun oefening door in wijzerzin naar een andere leerling van hun groepje. De volgende leerling verbetert de oefening en krijgt daarvoor 1 min de tijd. Daarna wordt de oefening opnieuw doorgegeven om door een volgende leerling te worden verbeterd. Dat wordt nog 1 keer herhaald. Op die manier hebben de groepjes niet 1 oefening gemaakt, maar 4.
Jij kijkt de oplossingen na en kent het winnende groepje punten toe. En dan racen maar tegen elkaar!
Je kan zo verschillende rondes in een lesuur steken en dus bijvoorbeeld per ronde een ander hoofdstuk herhalen.
ZET JE LEERLINGEN ZELF AAN HET WERK
Pot pot pot!
Laat de leerlingen op het einde van de les een open vraag maken over de leerstof. Jij beoordeelt de vragen snel op bruikbaarheid en stopt de goede vragen in de pot. Bij de start van de volgende les laat je de leerlingen een vraag trekken uit de pot. Verrassing: welke vraag wordt het? En kunnen de leerlingen de vraag vlotjes beantwoorden? Misschien ook leuk om een dood momentje mee op te vullen of een les die 5 minuutjes te vroeg eindigt.
Ook leuk wanneer je de vragen die niet werden getrokken, gewoon in de pot laat zitten gedurende een volledig trimester. Heel spannend welke vraag er dan uit de pot wordt getrokken en of ze het antwoord op een vraag van enkele weken terug nog kennen!
Leg de leerstof aan elkaar uit op FLIP
Geef elke leerling een andere zin om te ontleden (splitsen in zinsdelen en benoemen). Je vraagt hen op een filmpje uit te leggen hoe ze tot de ontleding kwamen. Dat filmpje zetten ze op FLIP. Natuurlijk kijk je dat eerst eens grondig na. Maar meteen heb je 24 verschillende zinnen die leerlingen als oefening thuis nog eens kunnen maken. En als je erbij zegt dat 1 zin sowieso op de toets zal komen, dan zijn ze, aja, dubbel gemotiveerd!!
30 seconden
Geef aan een leerling een kaartje met daarop een begrip uit de leerstof. De leerling krijgt 30 seconden de tijd om het begrip te omschrijven. De klas raadt het woord in kwestie. Binnen de 30 seconden dus. De leerling moet dus heel precies de leerstof kunnen koppelen aan dat begrip. Anders begrijpt de klas er geen ene snars van!
Nog meer ideetjes vind je in ons e-book 'Hokus Focus Klas'! (natuurlijk ook te gebruiken tijdens de rest van het schooljaar!!)
Laat je ons weten of je met één van deze tips aan de slag ging?
留言