• Saartje Baert

Een gewoon oudercontact, maar dan anders

Bijgewerkt: sep 4

Beginsituaties vastleggen, voorkennis opmeten, leerlingen portretteren... Om de geleden (schoolse) lockdown-schade op te meten, is het afvinken van dit hele straatje van cruciaal belang. Maar simpel zal het niet zijn. Elke leerling spartelde de corona-tijd immers op zijn geheel eigen manier door. Zowel emotioneel als leerinhoudelijk. Dát voor elk van hen in kaart proberen te brengen, zal een fikse uitdaging zijn. En wie kan ons bij die uitdaging beter bijstaan dan de 'partij' die hen de voorbije 6 maanden onder de vleugels nam? Juist ja, de ouders!


Oudercontacten op de klassieke manier zijn gesprekken die gevoerd worden door de leerkracht. De ouder knikt, stelt een vraag, vult aan, maar de hoofdmoot van het gesprek ligt in de handen van de leerkracht.


In de Facebook Live-uitzending van Klasse rond 'Sterk starten met al je leerlingen' sprak Alain Noëz (pedagogisch begeleider SO bij het Katholiek Onderwijs) over 'een omgekeerd oudercontact'. Dat is op zich niet nieuw, maar het is absoluut nog niet ingeburgerd. En dat is jammer, want wat een fijn idee is dat!


Nog al te vaak is de drempel om naar een oudercontact te komen best groot voor menig ouder. Op deze manier wordt de ouder als expert ingezet en wordt die drempel voor een stuk verlaagd.

Wat is zo'n omgekeerd oudercontact eigenlijk?


Bij een omgekeerd oudercontact vertrek je vanuit de ervaringen van de ouders. Op die manier krijg je als leerkracht een ruim en (hopelijk) relatief volledig beeld van hoe het kind zich gevoeld heeft de voorbije maanden, waar het op vast liep, waar het moeilijkheden mee heeft of waar het van ging blinken. Nog al te vaak is de drempel om naar een oudercontact te komen best groot voor menig ouder. Op deze manier wordt de ouder als expert ingezet en wordt die drempel voor een stuk verlaagd. Je komt een heleboel zaken te weten die je blik op je leerlingen kan verruimen en kan bijstellen. Als je 't mij vraagt: win-win!


Hoe pak je dit concreet aan?


Er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken. Voorafgaand aan het oudercontact stuur je de ouders een e-mailtje. Daarin stel je jezelf voor en vraag je hen om de onderstaande vragenlijst te beantwoorden. Je kan de antwoorden laten terugbezorgen door de ouders op een manier die ze zelf uitkiezen: een e-mail, een handgeschreven brief, een (virtueel) oudercontact, een telefoongesprek... Maar evenzeer kan er op deze vragenlijst een vastgelegd oudercontact volgen. De ouder houdt het antwoord op deze vragen in zijn achterhoofd en probeert op het oudercontact een zo duidelijk mogelijk beeld op te hangen van zijn/ haar kind. De vragen indachtig natuurlijk.

  • Wat maakt jouw kind zo bijzonder? Waar wordt hij/zij blij van?

  • Wat is er goed gelopen tijdens het vorige schooljaar? Wat heeft jouw kind goed gedaan? Waarin blinkt jouw kind uit? 

  • Waar had jouw kind meer nood aan tijdens het afstandsonderwijs? Wat vind jouw kind moeilijk? 

  • Wat zijn jouw bezorgdheden naar dit schooljaar en jouw kind? 

  • Waarom ben je zo trots op uw kind?

In de nasleep van corona kan deze vorm van oudercontact een bijzonder goede aanvulling zijn op de informatie die je zelf verzamelt over je leerlingen. Maar uiteraard is dit ook een prima idee om eender welk schooljaar mee af te trappen. De inkijk die je op die manier krijgt in wie je leerling écht is, is van goud waarde! Winner-formule!!


Zegt het jou iets dat 'omgekeerd oudercontacten'?

Alles bij elkaar



314 keer bekeken
COPYRIGHT © 2020 | ALL RIGHTS RESERVED | SAARTJE BAERT & INGE GUILLAUME | www.studioTOPlesS.be