• Saartje Baert

App uitgetest: Het jachtseizoen!

Het Jachtseizoen is open: predatoren overal te lande, verzamel u, we gaan op jacht!

Voor u begint te steigeren omdat u het jagen niet zo genegen bent: wij stellen u een App voor die bijzonder interessant kan zijn om in te zetten als teambuilding met leerkrachten of leerlingen, als manier om de 100-dagen van de zesdejaars dit jaar een 'coronaproof' invulling te geven, om de les LO wat interactiever te maken of gewoon, om samen met je leerlingen weer écht eens wat plezier te beleven!

Mijn wederhelft is leraar LO. De man krabt zich al enige tijd achter de oren in zijn zoektocht naar manieren om de lessen LO ook in coronatijden uitdagend te maken. Het platgetreden pad van de Strava-competitie, de sportfilmpjes, de challenges ... werd reeds bewandeld en gaf, zowel bij de leerlingen als bij de leerkracht, niet de nodige voldoening. Op zoek dus naar wat anders. Et voila, aldaar werd het idee geopperd om de App 'Het Jachtseizoen' in te zetten in de les.

"Dit spel is zó goed voor hun welbevinden. Dat kon je echt zien en horen terwijl ze aan het jagen waren. Zalig om zien!"

Ik onderwierp De Wederhelft, zittend aan de keukentafel, aan volgend vragenvuur.


Wat is Het Jachtseizoen eigenlijk feitelijk?

Dat is een app die het mogelijk maakt om op een heel toegankelijke manier een stadsspel te organiseren.


Een stadsspel? In de LO-les?

Absoluut! Dit spel is perfèct in te zetten om de spieren eens helemaal los te gooien!

We planden dit spel in tijdens een afstandsweek. De leerlingen werden 4uur vrijgeroosterd. Geen online-taken of lessen dus op dat moment. We spraken af in het centrum van de stad om samen op jacht te gaan. En geloof me, gejaagd (gelopen en gezweet dus eigenlijk) hebben ze!


Hoe zit het spel in elkaar? Hoe speel je het?

Je verdeelt de klas in groepen van maximum 4 personen (coronaproof!). 1 groepje (= de prooi) stuur je de stad in en krijgt 5 min voorsprong op de andere groepjes (= de jagers). Elke 5 minuten geeft de prooi zijn locatie vrij. De jagers proberen om hun prooi zo snel mogelijk te pakken te krijgen. Dat doen ze door een foto te maken van de prooi en die door te sturen naar hun leerkracht.


Hoelang duurt zo'n spel?

Je kan kiezen: 12 min, 1u, 2u of 4u. 12min is heel kort maar is ideaal als inleiding. De leerlingen leren het spel kennen, ze zijn nog dicht bij de leerkracht waardoor je nog steeds kan ingrijpen indien nodig. 1 uurtje vond ik ideaal. En is er nog tijd over nadien, dan kan je altijd verlengen met 12 minuten. Als het spel langer duurt dan 1 uur, dan verlies je als leerkracht wat je overzicht. Je bent minder betrokken bij wat ze doen en hebt dus minder controle over het spel. Maar héj, dat is mijn mening, eh!


Met welke leeftijd kan je dit spel spelen?

Ik deed het met leerlingen van de 2e graad secundair onderwijs. Ook bij leerlingen van de 3e graad kan deze app zeker fijn ingezet worden. Leerlingen van de 1e graad zijn misschien nog wat jong om alleen de straat op te sturen. Maar als ze begeleid worden door een leerkracht, kan het zeker! En in dat geval, wie weet zelfs met leerlingen die nóg wat jonger zijn...

Als je ze in een park kan 'loslaten' zonder gevaar van verkeer links of rechts, is het al helemaal veilig! Kan dus zeker ook!


Wat maakte dit spel zo interessant voor jou om te gebruiken in de les LO?

Allereerst is dit een échte LO-les. De leerlingen wandelen en lopen gedurende enkele uren heel intensief. Daarnaast zijn ze op een (corona) veilige manier nog eens écht met elkaar op pad. Dit spel is ook zó goed voor hun welbevinden. Dat kon je echt zien en horen terwijl ze aan het jagen waren. Zalig om zien!

En tot slot...Veel lessen LO draaien de laatste tijd voornamelijk om bewegen. Er zijn nog zo weinig spelvormen meer waarin ze zich ten volle kunnen geven, een spel met winnen en verliezen. Het Jachtseizoen maakt het nog eens écht leuk om te bewegen.


Hoe kan je het beste als leerkracht 'aanwezig' zijn?

In het begin blijf ik staan op een centrale (afgesproken) plaats. Als er vragen of problemen opduiken, weten ze me dus heel snel te vinden. Of ze sturen een berichtje via WhatsApp en ik ben snel ter plaatse indien nodig. Wat later kan je zeker ook eens rondfietsen om te kijken hoe de jacht verloopt.


Heb je nog praktische tips? Wat mag je zeker niet vergeten als leerkracht wanneer je aan dit spel begint?

Wel, ik gaf aan elke leerling een kaartje mee. Daarop stonden de volgende (belangrijke) richtlijnen vermeld:

- de afgebakende zone (binnen welk gebied mogen de leerlingen zich bewegen)

- WhatsApp (gsm) leerkracht (om contact met de leerlingen te onderhouden)

- verkeersregels

- coronaregels


Ik liet de leerlingen op voorhand ook weten dat ze zeker een powerbank moesten meenemen. Want oh ja, dat was nodig!


Heeft de App ook z'n nadelen?

Goh ja, je bent en blijft gebonden aan technologie. De app op zich is vrij stabiel. Lastiger is het om beroep te moeten doen op de smartphones van de leerlingen. Ze hebben gebrek aan data, de batterijen lopen te snel leeg, de leerlingen gebruiken de app niet correct (foute menu-keuzes, verkeerde opties selecteren...). Maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Werkelijk niet!


Wat was de reactie van de leerlingen? Hebben ze ervan genoten?

Oh, de leerlingen zelf waren zo enthousiast. Ze waren blij om eens even alles te vergeten en om nog eens gewoon een spel te spelen samen. Ook de ouders waren heel positief en lieten dat zeker niet onbetuigd! Ik kreeg verschillende mailtjes van ouders die vertelden dat ze het zo fijn vonden om zoon of dochter nog eens plezier te zien beleven met vrienden. Zeker voor herhaling vatbaar dat Jachtseizoen!


Bedankt voor de interessante duiding van de app 'Het Jachtseizoen', Tom, aka De Wederhelft!


En zet nu gerust de jacht maar in naar de schotelvod! Of de stofzuiger! Kies maar!

Start!




1,644 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven
COPYRIGHT © 2020 | ALL RIGHTS RESERVED | SAARTJE BAERT & INGE GUILLAUME | www.studioTOPlesS.be