top of page

ai, AI? Wat ermee te doen op de klas- en/of schoolvloer?


Ai, AI? Toegegeven, we knijpen soms de billen samen wanneer we horen over die Alomtegenwoordige Intelligente snuiter die ons onderwijs massaal komt binnenwandelen. Maar soms is het ook gewoon TOOO COOL wat je er allemaal mee kan! En wij trekken hier al eens graag de positieve kaart dus wij gaan voluit voor 'Yes, AI op school'! In dit artikel openen we de Text to image-box en zoomen we in op wat Canva daar allemaal mee kan.




De mogelijkheden om met AI aan de slag te gaan in de klas of op school zijn eindeloos, lieve lezer. Wanneer je jezelf er een klein beetje in verdiept, dan zal het spetteren in het koppeke omdat er zó veel leuke ideeën, jawel, de kop opsteken.


Met Text to image-toepassingen kan je dolle pret beleven. Dat kan op toepassingen zoals Dall.e en firefly adobe. Maar Canva kan dat ook. En aangezien wij een echte Canva-Queen in huis hebben, gaan wij ons daarin verdiepen in dit artikel.


En met dat verdiepen gaan wij jou helpen. Alé, het is te zeggen, Canva gaat jou daarmee helpen. Canva Queen Inge legt in onderstaand filmpje uit op welke manier je tekst omzet naar een afbeelding, of liever: hoe je werkt met 'Magic Media'.




Hoe schrijf je een goede prompt?

- Benoem kleuren, vormen, texturen en sfeer zo precies mogelijk.

- Beschrijf de emotie die je wil zien heel specifiek: grappig, lacht, droevig, verwonderd...

- Benoem de stijl waarin je wil dat jouw afbeelding staat (kunstenaar bv).

- Zeg wat je WIL, niet wat je niet wil.

- Wil je een echte setting creëren, benoem dat dan heel specifiek: zetel, kopje thee, ....

- Hoe beter de voorkennis van de leerlingen over het beeld dat ze willen maken, hoe beter het beeld zal zijn.



Wat kan je er op school allemaal mee doen? Wij brainstormen even mee!


* Het schooljaar begint. Elke leerling maakt een avatar van zichzelf. Hij voegt toe: hobby's, interesse, huisdieren, uitzicht, andere kenmerken... De leraar projecteert de verschillende afbeeldingen. Elke leerling stelt zichzelf kort voor. Welke avatar past bij welke leerling?


* Het is bijna nieuwjaar. Seg, waarom geen nieuwjaarsbrief maken met deze Magic Media!? Een foto van de eigen snoetepetoet vooraan op de brief en een schoon tekstje erachteraan. Je gaat die (groot)ouders zien glunderen, let erop!


* Laat de leerlingen een kleurplaat van zichzelf maken (of van eender welk thema!). Kunnen ze hun kenmerken zo precies mogelijk invoeren? Of maak zelf een kleurplaat van het thema waarrond je aan het werken bent.



* Voer een gesprek over de ethische kwesties van AI aan de hand van de resultaten van de prompts. Geef bijvoorbeeld eens in: dokter. Wat je dan krijgt is een witte man. Punt. Want dokters zijn blijkbaar altijd witte mannen. Een gesprek rond vooroordelen en stereotypen kan hieruit zéker voortvloeien...


* Lezen:

- Laat leerling een afbeelding maken van hun personage/de ruimte uit hun boek. Kunnen ze de kenmerken zo precies mogelijk invoeren?

- Laat de leerlingen een verhaal schrijven met afbeeldingen bij (dat kan in elke taal trouwens) of... jij maakt afbeeldingen en laat de leerlingen een verhaal schrijven dat past bij de afbeeldingen.

- Laat de leerlingen een nieuwe boekcover maken... Enfin, de mogelijkheden zijn legio!


* Kunstbeschouwing: De leerlingen kunnen een tekening maken in de stijl van een bepaalde kunstenaar. Waaraan herkennen ze die stijl? Of maak als leraar zelf een tekening in de stijl van... en laat de leerlingen raden.


* Muzische vorming: Laat jouw leerlingen eerst een 'schets' maken in Canva. Nadien voeren ze dit zelf uit met verf etc. Hoe tof zou het zijn dat ze zelf een glasraam maken met als vertrekpunt hun Canvacreatie.



* Geschiedenis: Laat de leerlingen hun eigen middeleeuwse straat maken met gegevens uit de les over hoe de straten/dorpen er toen uitzagen. Nadien kunnen ze beslissen: welke straat is het meest levensecht? Waarom?


* Godsdienst/maatschappijleer: Maak je eigen godsbeeld, wereldbeeld, maatschappijbeeld, mensbeeld...


* Nederlands/talen: Beeld een spreekwoord uit adhv een afbeelding die je zelf maakt.


* Laat de leerlingen hun prompt (lees: de zoektermen die ze ingaven om een bepaalde afbeelding te maken) naar jou doorsturen. Op die manier kom je gauw te weten of ze de woordenschat rond het bepaalde thema goed kennen.


* Praten over emoties kan soms moeilijker zijn. Misschien kunnen de leerlingen wel een afbeelding maken die precies laat zien hoe ze zich (vandaag) voelen?


* En dan nog een hele leuke: je wil een afbeelding van een bibliotheek de Atlantische oceaan..., maar het woord bibliotheek zelf mag niet in de prompt staan. Je moet maw je doelwoord heel goed omschrijven. Laat ze maar weten, zou ik zeggen! Veel doeltjes zijn af te vinken met deze opdracht.


* Maak als leraar zelf een afbeelding die je online niet vindt (of je wil geen foto van jezelf tonen, giet jezelf in avatar-vorm). Gebruik het op Smartschool, op je klasdeur...


* Leuk je presentatie op door een afbeelding van jezelf te maken of leuke, grappige afbeeldingen toe te voegen.





Laat het ons zeker weten wanneer je een leuk lesmoment op poten hebt gezegd met deze intelligente magico!

724 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page