Om de Poëzieweek goed en wel op gang te trekken, laat ik de leerlingen op Gedichtendag in een poëzierace... euhm... racen tegen elkaar. Ik leg in deze blog uit hoe dat in z'n werk gaat. De presentatie voeg ik ook toe zodat je hem zelf kan gebruiken/aanpassen. Als je dat wil natuurlijk. Wie weet heb je zelf wel al een supercool idee in elkaar geboktst. Go for it in dat geval!
"Awel, mevrouw. Dit was echt een toffe les!"
(jiehaaaaaaa!)

Zo ziet de les eruit:
STAP 1: De leerlingen komen terecht in groepjes van twee. Om die groepjes te verdelen, geef ik elk van hen een lolly met een half gedichtje op gekleefd. Zij gaan op zoek naar hun other half. Dat ziet er zo uit:


Dit zijn de gedichten die ik gebruik om op de lolly's te kleven (in tweeën geknipt dan):
STAP 2: De Poëzierace begint. Ik overloop de presentatie vraag per vraag. De leerlingen overleggen met elkaar en schrijven hun antwoorden op een cursusblad.
STAP 3: Het cursusblad wordt doorgegeven met de wijzers van de klok en verbeterd door een ander groepje. Voor elk correct antwoord, krijgen de leerlingen 1 punt. Die punten worden opgeteld en daar komt, jawel, een winnaar uit.
STAP 4: Tot slot richt ik ook nog een spreekkoor in. SUUUUPER-LEUK!! In het e-book staat nog verder uitgelegd hoe dat in z'n werk gaat. Kort gezegd: Lees het gedicht één of twee keer voor en laat het nadien, met enthousiasme, voorlezen door je leerlingen (nu eens een regel luid, dan stil, hoog, laag...). Jij dirigeert, quoi!
Hieronder vind je de link naar de presentatie met spreekkoor toegevoegd op het einde:
Veel plezier, lieve collega! Maak er een poëtische week van!
Comentários