Curieuze neuzen!

REEKS: Wat zit er in de boekentas van...?


Meet... Shana! Een ondersteuner!


Tof! Maar...


Wat is eigenlijk feitelijk een 'ondersteuner'?


Awel...

Sinds het M-decreet in werking trad, kwamen er meer leerlingen met specifieke onderwijsnoden in het reguliere onderwijs terecht. Kort door de bocht: leerling X. met ASS, leerling Y. met een verstandelijke beperking én leerling Z. met ernstige ADHD kwamen in 'gewone' klassen terecht.

Het is voor leerkrachten niet altijd gemakkelijk om de gepaste aanpak te vinden, bovenop alle andere taken die van hen gevraagd worden. Een antwoord daarop is het ondersteuningsnetwerk: een samenwerking tussen scholen uit het gewoon onderwijs en scholen uit het buitengewoon onderwijs. Ondersteuners hebben uiteenlopende achtergronden: sommigen zijn leerkracht in het buitengewoon onderwijs, anderen zijn paramedici zoals logopedisten, orthopedagogen, psychologen... De ondersteuners delen hun expertise met scholen binnen het regulier onderwijs en zo... staan die scholen sterker! Er wordt gezocht naar een aanpak die werkt voor déze leerkracht, voor déze leerling, binnen déze klas. Dat is vaak zoeken en uitproberen. Het leuke ervan is dat dit alles samen gebeurt en dat je er dus nooit alleen voor staat. Het hele netwerk van de leerling wordt dus sterk ingezet. Het doel is uiteindelijk steeds om alle leerlingen volwaardig te laten deelnemen aan het onderwijs.  Shana zelf is orthopedagoog en ondersteuner bij het ondersteuningsnetwerk Noord-Brabant. De leerlingen die Shana en haar team ondersteunen hebben een (gemotiveerd) verslag type basisaanbod, type 2, type 3 of type 9. Shana ondersteunt op dit moment verschillende leerkrachten en zorgteams in drie scholen, zowel kleuter- als lager onderwijs.


Maar DE BOEKENTAS dus


Dit gezegd zijnde, wordt het hoogtijd om eens in de boekentas van Shana te gaan neuzen. Want geef toe, curieuze neuzen als we zijn, zijn we niet normaal nieuwsgierig naar de inhoud van die boekentas! Wat neemt een ondersteuner zo allemaal mee op een dag?! (te veel, dat zegt ze zelf al ...) Awellekes, hier komt het!

  • Gsm met agenda:

Elke dag is anders. Shana komt per dag meestal op twee verschillende scholen of in vier verschillende klassen. Die agenda is onmisbaar, anders staat ze binnen de kortste keren in de verkeerde klas.

  • Haar laptop

Administratie, observaties, overleg... Ze probeert het allemaal zo veel mogelijk te digitaliseren.

  • Mondmasker en alcoholgel:

Geen uitleg nodig zeker? 🤐 "Big thanks voor mijn collega-ondersteuners die hard gewerkt hebben om élke collega van vrolijke mondmaskers te voorzien." Dixit Shana.

  • Koekjes in de koekendoos en boterhammen in de brooddoos:

Er is niet altijd veel tijd voor pauzes want speeltijden zijn ideaal voor overleg of verplaatsing. Koekjes zijn voor Shana de (ongezonde) oplossing. Tijdens de middag maakt ze wèl tijd om in de leraarskamer haar boterhammetjes op te eten.

  • Water in mijn drinkfles:

Hydrateren van de stem is belangrijk met dat mondmasker. "Dat heb ik gelezen op een zeer interessante website". (Yiehaaaaa!!! Ze bedoelt Studio TOPlesS, aja!!)

  • Pennenzak met daarin fluostiften en typ-ex:

Aanpassingen in werkboeken zijn op die manier snel gemaakt!

  • Boeken:

Shana leest graag boeken over onderwijs en specifieke noden en maakt wel eens gebruik van methodieken of tips die erin beschreven staan. Momenteel zit er ook een boek in haar boekentas om te gebruiken tijdens rustige momenten ('De Wens ster' met meditatieverhalen voor kinderen) en een handig onthoudboek van de methode Nieuwe Tal-rijk voor rekenen.

  • En dan ook nog materiaal zoals:

  • Friemelmateriaal: tangles of rubik's cube helpen leerlingen die onrustig zijn.

  • Gevoelenskaartje: zodat ook leerlingen die verbaal minder vaardig zijn, toch kunnen aangeven hoe ze zich voelen.

  • Stickers: want positieve bekrachtiging werkt echt altijd 👍

  • Helpende gedachten: leerlingen met een specifieke ondersteuningsnood hebben het wel eens emotioneel moeilijk. Gedachten zoals "ik hoor er niet bij", "het is te moeilijk voor mij", "waarom lukt het mij niet"... zijn dagelijkse kost voor deze kinderen. Deze kaartjes helpen hen piekergedachten om te zetten in positieve gedachten.

  • Inclusieve gedachten: die zitten er niet fysiek in. Maar het is keibelangrijk om deze gedachte mee te nemen: elk kind telt. De impact op een kind mag nooit ofte nimmer onderschat worden, net als zijn/haar sterktes en positieve kanten.


Dikke merci, Shana, dat we mochten curieuze neuzen in jouw boekentas. Het was bij-zonder leerrijk daar!!


OPROEP:

Als je graag jouw boekentas eens wil openstellen voor onze curieuze neuzen, neem dan zeker contact op met ons. Eeuwige dankbaarheid wordt jouw deel!


619 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven
COPYRIGHT © 2020 | ALL RIGHTS RESERVED | SAARTJE BAERT & INGE GUILLAUME | www.studioTOPlesS.be